Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Parczewie

Logo - Starostwo Powiatowe w Parczewie
JSON XML

Szczegółowe dane komórki

Nazwa komórki
Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami
Kierownik
Adres komórki

ul. Wojska Polskiego 21, 21-200 Parczew

 
Telefon
833551574
Fax
833550674
Email

Informacje dodatkowe
Do podstawowych zadań Wydziału należy w szczególności:
1) w zakresie gospodarki nieruchomościami Powiatu i Skarbu Państwa:
a) tworzenie oraz gospodarowanie powiatowym zasobem nieruchomości oraz zasobem nieruchomości Skarbu Państwa;
b) podejmowanie czynności związanych z regulacją stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu, w tym dróg powiatowych, na podstawie art. 73 ustawy  z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące  administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.) oraz składanie wniosków  o założenie ksiąg wieczystych dla przedmiotowych nieruchomości;
c) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem czynności darowizn nieruchomości Skarbu Państwa lub powiatu na cele publiczne oraz między Skarbem Państwa i jednostką samorządu terytorialnego;
d) prowadzenie spraw dotyczących rozwiązania umowy użytkowania wieczystego przed upływem ustalonego okresu, jeżeli użytkownik wieczysty korzysta z tej 
nieruchomości w sposób sprzeczny z ustalonym w umowie;
e) sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu przeznaczonych do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę;
f) ogłaszanie, organizowanie i przeprowadzanie przetargów na zbycie nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu;
g) prowadzenie spraw dotyczących zbywania w drodze bezprzetargowej nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu,
h) prowadzenie spraw o ustanawianie trwałego zarządu na rzecz jednostki organizacyjnej oraz wydawanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu;
i) udzielanie lub pozbawianie bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego oraz udzielaniem lub żądaniem zwrotu bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości;
j) naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości i trwałego zarządu;
k) opiniowanie podziału nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa dokonywanego z urzędu;
l) prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych oraz ustalanie odszkodowań za wywłaszczenie nieruchomości lub przyznawanie nieruchomości zamiennej;
m)wydawanie decyzji dotyczących ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości w związku z budową urządzeń komunalnych;
n) wydawanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń 
niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody;
o) przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu, wydobyciu lub składowaniu kopalin stanowiących
własność Skarbu Państwa, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraża na to zgody;
p) udzielanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody;
q) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonej nieruchomości, zwrotem odszkodowania, w tym także nieruchomości zamiennej, oraz rozliczeniami z tytułu zwrotu i terminami zwrotu;
r) oddawanie w trwały zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa zajętych pod drogi krajowe;
s) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz ustalenie opłat za przekształcenie;
t) składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej oraz przejętych na rzecz Skarbu Państwa 
zaświadczenia emerytalne;
u) prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą, oddawaniem w nieodpłatne lub odpłatne użytkowanie na czas nieoznaczony lub użytkowanie wieczyste 
stowarzyszeniom ogrodowym z przeznaczeniem na zakładanie i prowadzenie rodzinnych ogrodów działkowych
v) przygotowywanie dokumentacji dotyczącej przekazywania Lasom Państwowym gruntów wchodzących w skład zasobu zalesionych lub przeznaczonych do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
w) występowanie do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa o przekazanie nieodpłatnie nieruchomości na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi 
służącymi wykonaniu zadań własnych powiatu”;
x) prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przyznawaniem na własność działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne państwu w zamian za rentę;
y) przygotowywanie dokumentacji związanej z przejęciem nieruchomości lub jej części pozostającej w zarządzie organów wojskowych, uznanej za zbędną na cele obronności i bezpieczeństwa państwa;
z) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek organu wojskowego decyzji o zajęciu nieruchomości Skarbu Państwa lub Powiatu na zakwaterowanie przejściowe;
aa) ustalenie odszkodowań za grunty zajęte pod drogi publiczne powiatowe i Skarbu Państwa;
bb) realizacja zadań dotyczących nieruchomości, należących zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania 
i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. Nr 80, poz. 721 z późn. zm.) do właściwości organów powiatu;
cc) ujawnianie w księgach wieczystych prawa własności Skarbu Państwa oraz Powiatu,
dd) zabezpieczenie wierzytelności Skarbu Państwa przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie oświadczenia woli o wyrażeniu zgody na 
wykreślenie wierzytelności po dokonaniu spłaty;
ee) podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną nieruchomości Skarbu Państwa będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek
organizacyjnych,
ff) prowadzenie spraw wynikających z regulowania stanu prawnego i własności nieruchomości rolnych osób fizycznych;
gg) prowadzenie spraw związanych z regulacją roszczeń kościołów o zwrot nieruchomości oraz mienia pożydowskiego;
hh) prowadzenie spraw związanych ze stwierdzaniem, o wygaśnięciu dotychczasowych decyzji o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w 
użytkowanie spółdzielniom, osobom fizycznym, a także innym niepaństwowym jednostkom organizacyjnym oraz o przekazaniu tego mienia do Krajowego 
Ośrodka Wsparcia Rolnictwa”;
ii) prowadzenie ewidencji środków trwałych (nieruchomości, budynków) Skarbu Państwa oraz Powiatu;
jj) sporządzanie deklaracji podatkowych;
kk) naliczanie i aktualizowanie czynszów za najem i dzierżawę;
ll) zabezpieczenie nieruchomości przed zniszczeniem i uszkodzeniem;
mm) sporządzanie informacji i opracowywanie niezbędnych danych na temat zarządzanych nieruchomości oraz sprawozdań statystycznych;
nn) wydawanie zaświadczeń o zaspokojeniu wierzytelności Skarbu Państwa i Powiatu;
oo) prowadzenie spraw z zakresu nabywania mienia przez Skarb Państwa na podstawie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. –Przepisy wprowadzające ustawę 
o Krajowym Rejestrze Sadowym ( Dz. U z 2021 r. poz.112 z późn.zm.); pp) prowadzenie spraw z zakresu Krajowego Zasobu Nieruchomości na podstawie 
ustawy z dnia 20 lipca 2017r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1100 z późn.zm.);
2) w zakresie gospodarki gruntami rolnymi i leśnymi:
a) prowadzenie spraw administracyjnych związanych z postępowaniem scaleniowym lub wymiennym;
b)współpraca z marszałkiem województwa oraz wojewodą w zakresie propagowania oraz przeprowadzania postępowań scaleniowych w ramach funduszy europejskich;
c) prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących wspólnot gruntowych oraz mienia gromadzkiego;
d) ustalenie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie;
e) ustalenie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie;
f) przygotowywanie decyzji zatwierdzających uproszczone plany zagospodarowania gruntów leśnych, lasów i nieużytków przeznaczonych do zalesienia opracowanych przez organy spółki wspólnoty gruntowej;
g) wydawanie decyzji zezwalających na wyłączenie podlegających ochronie gruntów rolnych z produkcji rolniczej, w związku z wydawaniem pozwoleń na budowę i zmianą sposobu użytkowania obiektu lub terenu;
h) orzekanie i kontrola w sprawach obowiązku zdjęcia próchniczej warstwy gleby i wykorzystania na cele poprawy wartości użytkowej gruntów;
i) wydawanie z urzędu decyzji o wyłączeniu gruntów rolnych w przypadku stwierdzenia, że grunty przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele nierolnicze zostały wyłączone z produkcji bez decyzji;
j) nakazywanie w drodze decyzji zalesienia, zadrzewienia, zakrzaczenia lub założenia użytków zielonych w celach ochrony gleb przed erozją;
k) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach obowiązku rekultywacji gruntów wobec osób, które spowodowały utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów i określanie kierunku ich zagospodarowania;
l) prowadzenie kontroli w zakresie stosowania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
m)prowadzenie sprawozdawczości z zakresu ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
n) uzgadnianie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych;
o) opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego i studiów kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy w zakresie prowadzonych zadań;
p) prowadzenie innych uregulowań formalno prawnych wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
3) w zakresie geodezji, kartografii i katastru wydział realizuje zadania Geodety Powiatowego do tych zadań należą w szczególności:
a) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
b) zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym powiatowych baz danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury przestrzennej w zakresie baz danych ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, obiektów topograficznych;
c) prowadzenie i bieżąca aktualizacja zbiorów danych GESUT , BDOT oraz udostępnianie powiatowych zbiorów danych;
d) weryfikacja opracowań geodezyjnych, ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentów przyjętych do zasobu;
e) sprzedaż kopii map i innych dokumentów z zasobu;
f) udzielanie informacji o posiadanym zasobie zainteresowanym jednostkom oraz osobom fizycznym i prawnym oraz naliczanie opłat za czynności geodezyjne 
i kartograficzne oraz za udzielenie informacji;
g) koordynowanie realizacji prac dotyczących tego samego obszaru, zgłaszanych przez różnych wykonawców;
h) zakładanie i modernizacja osnów szczegółowych oraz prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych, grawimetrycznych, magnetycznych i zarządzanie gruntami pod tymi znakami oraz prowadzenie postępowania po zgłoszeniu zniszczenia znaków i budowli geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
i) prowadzenie spraw związanych z nakładaniem kar na osoby nie przestrzegające przepisów prawa geodezyjnego i kartograficznego;
j) prowadzenie i bieżąca aktualizacja numerycznej mapy zasadniczej, ewidencyjnej, glebowo –rolniczej;
k) prowadzenie i bieżąca aktualizacja rejestru granic, banku osnów, systemu „Ośrodek”;
l) tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych rejestru cen nieruchomości (RCN);
m) zakładanie, prowadzenie i zabezpieczanie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie;
n) prowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
o) współpraca z Głównym Geodetą Kraju w zakresie tworzenia i utrzymania zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
p) zakładanie, modernizacja ewidencji gruntów i budynków, i prowadzenie postępowań administracyjnych w tym zakresie;
q) wprowadzanie zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków na podstawie odpisów prawomocnych decyzji administracyjnych i orzeczeń sądowych oraz odpisów aktów notarialnych oraz umów dzierżawy,
r) ocena przydatności użytkowej materiałów zasobu i wyłączanie z zasobu materiałów, które utraciły przydatność użytkową oraz przekazywanie do archiwum państwowego materiałów wyłączonych z zasobu;
s) prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
t) odpłatnie udostępnianie na żądanie właścicieli oraz osób i jednostek organizacyjnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokale danych lub wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego oraz innym podmiotom posiadającym interes prawny;
u) nieodpłatnie wydawanie wypisów i wyrysów na żądanie prokuratury, sądów, organów kontroli państwowej, organów administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego, a także podmiotom publicznym i niepublicznym, realizującym zadania publiczne określone w ustawie;
v) wykonywanie dokumentacji niezbędnych przy regulowaniu stanów prawnych i własności nieruchomości Skarbu Państwa, osób prawnych oraz jednostek 
organizacyjnych;
w) udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnianie danych z ewidencji gruntów i budynków;
x) wydawanie zaświadczeń z danych w ewidencji gruntów i budynków o posiadaniu gruntów rolnych do celów emerytalno-rentowych oraz do uwłaszczeń;
y) prowadzenie zasobu akt postępowania uwłaszczeniowego i nadawanie klauzuli prawomocności aktom własności ziemi;
z) zawiadamianie sądu prowadzącego księgi wieczyste, organów podatkowych, właściwych miejscowo jednostek statystyki publicznej o zmianach danych 
ewidencyjnych nieruchomości wynikających z założenia aktualizacji i modernizacji ewidencji gruntów i budynków oraz zawiadamianie o dokonanych zmianach 
ewidencyjnych osób i jednostek, na których wniosek lub zgłoszenie zmiana została wprowadzona;
aa) zapewnienie bezpośredniego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków na zasadach określonych w odrębnych przepisach prawnych;
bb)sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
cc) przyjmowanie i rejestrowanie wniosków o przeprowadzenie narady koordynacyjnej w celu uzgodnienia bezkolizyjności projektowanych sieci;
dd)weryfikacja dokumentacji projektowej składanej do zaopiniowania w zakresieprawidłowości wykorzystanej mapy, kompletności, zgodności z wnioskiem i oceny prawidłowości załączników graficznych;
ee) przygotowywanie formularzy protokołów dla każdego wniosku o przeprowadzenie narady koordynacyjnej;
ff) prowadzenie konsultacji dotyczących uzgadnianych projektów oraz obsługa interesantów wnoszących korekty do projektów;
gg)rejestrowanie na zasadniczej mapie numerycznej powiatu lokalizacji projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
hh) prowadzenie udostępnianie danych archiwalnych dotyczących uzgodnionego usytuowania projektowanych sieci;
ii) wydawanie kopii protokołu z narady koordynacyjnej;
jj) opatrywanie projektów klauzulą potwierdzającą przeprowadzenie narady koordynacyjnej
kk)naliczanie stosownych opłat oraz wystawianie dokumentu naliczenia opłaty za czynności związane z przeprowadzeniem narady koordynacyjnej;
ll) prowadzenie serwisu Geoportal Powiatu Parczewskiego;
mm) weryfikacja merytoryczna oraz nadawanie i modyfikowanie uprawnień do modułów serwisu Geoportal oraz do aplikacji dziedzinowych.

Pracownicy

Imię i nazwisko:
Stanowisko:
Kierownik Wydziału, p.o. Geodety Powiatowego
Okres obejmowania stanowiska:
od 2018-12-01

Imię i nazwisko:
Stanowisko:
p.o. z-cy Kierownika Wydziału
Okres obejmowania stanowiska:
od 2016-10-28

(Pokaż pracowników archiwalnych)

Pracownicy archiwalni

Imię i nazwisko:
Stanowisko:
Geodeta Powiatowy - Kierownik wydziału
Okres obejmowania stanowiska:
od 2013-09-03 do 2018-11-30

Imię i nazwisko:
Stanowisko:
Z-ca. Kierownika wydziału
Okres obejmowania stanowiska:
do 2016-10-28

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji:
Wodziński Marcin
Data wytworzenia informacji:
2007-01-22
Osoba wprowadzająca informację:
Supryn Paweł
Dodano do BIP dnia:
2007-01-22