Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Parczewie

Logo - Starostwo Powiatowe w Parczewie
JSON XML

Szczegółowe dane komórki

Nazwa komórki
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Kierownik
Adres komórki

Warszawska 24, 21-200 Parczew

Telefon
(083) 355 16 51
Fax
(083) 355 06 73
Email

Informacje dodatkowe

Do podstawowych zadań Wydziału należy w szczególności:
1) w zakresie oświaty:
a) realizowanie zadań związanych z zakładaniem, przekształcaniem i prowadzeniem publicznych szkół i placówek oświatowych, których zakładanie i prowadzenie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa należy do zadań powiatu;
b) przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i praca nad restrukturyzacją sieci szkolnej,
c) sprawowanie nadzoru nad działalnością szkół i placówek oświatowych zakresie spraw administracyjnych, przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki oraz innych wynikających z obowiązujących przepisów prawa;
d) przygotowywanie spraw związanych z powierzaniem stanowiska dyrektorowi szkoły lub placówki, odwoływaniem z tej funkcji oraz opiniowanie w tym zakresie;
e) prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowiska dyrektora po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej, jeżeli do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata;
f) opiniowanie powierzenia lub odwołania przez dyrektora szkoły ze stanowiska wicedyrektora lub osoby z innego stanowiska kierowniczego;
g) koordynowanie prac związanych z zapewnieniem odpowiedniej formy kształcenia uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub indywidualnego nauczania;
h) kierowanie nieletnich do młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii;
i) przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej lub placówki publicznej przez osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną;
j) przygotowywanie opinii w sprawie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły - prowadzonej przez inna osobę prawną lub osobę fizyczną;
k) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom i placówkom niepublicznym 
uprawnień szkoły lub placówki publicznej;
l) przygotowywanie propozycji przydzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym;
m)prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli w tym głównie na stopień nauczyciela mianowanego oraz przygotowywanie projektów decyzji w sprawie jego nadania;
n) przygotowanie projektów uchwał organów powiatu dotyczących oświaty określonych w przepisach prawa;
o) przygotowywanie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach 
prowadzonych przez powiat;
p) przygotowanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych PowiatuParczewskiego za poprzedni rok szkolny w tym o wynikach egzaminów maturalnych 
oraz potwierdzających kwalifikacje zawodowe w tych typach szkół, których prowadzenie należy do zadań własnych powiatu;
q) podejmowanie działań w zakresie zatwierdzenia arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych;
r) prowadzenie spraw związanych z pomocą stypendialną dla uczniów szkół ponadpodstawowych;
s) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem uczniom stypendiów za wysokie wyniki w nauce i sporcie;
t) prowadzenie sprawozdawczości oświatowej;
u) realizowanie zadań związanych z Systemem Informacji Oświatowej;
v) prowadzenie spraw związanych z naborem elektronicznym uczniów do szkół ponadpodstawowych;
w) weryfikacja zadań oświatowych do naliczenia subwencji oświatowej
2) w zakresie kultury:
a) sporządzanie powiatowego programu opieki nad zabytkami ;
b) umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub zapisów, przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne 
w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku;
c) zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym”
d) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem powiatowej instytucji filmowej;
e) prowadzenie spraw związanych z dystrybucją i rozpowszechnianiem filmów;
f) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury;
g) podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego;
h) załatwianie spraw związanych z prowadzeniem powiatowych instytucji kultury;
i) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem muzeów oraz nabywanie muzealiów;
j) załatwianie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem bibliotek publicznych;
k) ustalanie założeń programowo-artystycznych imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji;
l) prowadzenie spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego powiatu w sferze organizacyjno-prawnej, finansowej i kadrowej,
m) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem dyrektora instytucji kultury;
n) prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury;
o) przygotowywanie propozycji w zakresie finansowania bieżącej działalności remontowej instytucji kultury oraz kontrolowanie wykorzystania wydatkowanych 
na te cele środków budżetowych;
p) prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej;
q) współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych;
3) w zakresie kultury fizycznej :
a) tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej;
b) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych i stowarzyszeń kultury fizycznej;
c) prowadzenie działalności związanej ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków sportowych;
d) organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju, w tym: 
⎯ popularyzacja walorów rekreacji ruchowej;
⎯ organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych;
⎯ szkoleniem kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych;
⎯ tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej;
4) w zakresie turystyki:
a) prowadzenie spraw związanych z turystyką;
b) prowadzenie informacji turystycznej dotyczącej powiatu;
c) prowadzenie spraw związanych ze szkolnymi schroniskami młodzieżowymi;
5) w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej:
a) dostarczanie na pisemne żądanie Wojewody informacji niezbędnych do sporządzania projektu aktualizacji wojewódzkiego planu działania systemu ratownictwa medycznego oraz opiniowanie jego aktualizacji;
b) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją, nadawaniem statutu oraz sprawowaniem nadzoru podmiotów prowadzących 
działalność leczniczą;
c) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem konkursu na stanowisko kierownika podmiotu leczniczego oraz zastępcy kierownika zakładu, w zakładzie 
w którym kierownik nie jest lekarzem oraz prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem stosunku pracy z osobą wybraną, po zasięgnięciu opinii komisji 
konkursowej, jeżeli w wyniku postępowania dwóch, kolejnych konkursów kandydat nie został wybrany z przyczyn określonych w ustawie;
d) przygotowywanie projektu uchwały o powołaniu, odwołaniu rady społecznej przy podmiocie leczniczym lub dokonaniu zmian w jej składzie;
e) przygotowywanie projektów zarządzeń lub uchwał o zmianie formy gospodarki finansowej podmiotu leczniczego lub o jego likwidacji;
f) ustalanie, po zasięgnięciu opinii samorządu aptekarskiego, burmistrza, wójtów gmin harmonogramu pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Parczewskiego i dyżurów w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy;
g) przygotowywanie projektu umów zawieranych z rektorem państwowej uczelni medycznej na udostępnianie oddziału szpitalnego (klinicznego), który może udzielać świadczeń zdrowotnych o regionalnym obszarze działania;
h) tworzenie i aktualizacja bazy danych na temat infrastruktury i wyposażenia powiatowych jednostek ochrony zdrowia;
i) monitorowanie pracy jednostek powiatowych ochrony zdrowia i przedstawianie sprawozdań i wniosków zarządowi oraz radzie powiatu;
j) promocja zdrowia i współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia;
k) realizacja zadań związanych z zapewnieniem kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej oraz ochrony zdrowia psychicznego;
l) aktualizacja sytuacji prawnej i społecznej w aspekcie ochrony zdrowia oraz współpraca z ekspertami i środowiskami opiniotwórczymi;
m) organizowanie komunikacji społecznej w zakresie zagadnień dotyczących ochrony zdrowia i profilaktyki zdrowotnej realizowanej w ramach programów;
n) wykonywanie zadań związanych z przewlekłym leczeniem chorych na gruźlicę,
o) prowadzenie spraw związanych z pokrywaniem kosztów przewozu osób podlegających przymusowej hospitalizacji;
p) wydawanie decyzji o powołaniu osoby do pracy przy zwalczaniu epidemii;
q) udział w realizacji zadań z zakresu ochrony przed następstwem używania tytoniu;
r) realizacja zadań z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych;
s) opracowywanie decyzji o wydaniu zwłok szkołom wyższym;
t) współdziałaniem z instytucjami i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się promocją i ochroną zdrowia;
6) zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:
a) przygotowanie projektu programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi na zasadach określonych w ustawie o pożytku publicznym 
i wolontariacie we współdziałaniu z wydziałami starostwa oraz jednostkami organizacyjnymi powiatu;
b) prowadzeniem spraw związanych z przygotowaniem tematów oraz ogłoszeniem konkursów na realizację zadań publicznych zlecanych przez powiat organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego;
c) rozliczanie konkursów ofert na realizację zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
d) szeroko pojęta współpraca z organizacjami pozarządowymi, polegająca na wzajemnej informacji, konsultacjach projektów i aktów normatywnych oraz 
pomocy merytorycznej;
e) prowadzenie ewidencji organizacji pozarządowych zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym i ich jednostek terenowych, dla których starosta jest organem nadzorującym;
f) prowadzenie ewidencji stowarzyszeń zwykłych;
g) wykonywaniem zadań z zakresu ustawy o fundacjach;
h) przygotowaniem na potrzeby zarządu lub rady powiatu informacji i sprawozdań na temat współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami 
prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
7) w zakresie spraw obywatelskich:
a) zapewnia realizację zadań związanych z pomocą finansową w formie wypłat świadczeń ze środków budżetu państwa dla repatriantów oraz posiadaczy Karty 
Polaka i złożenie sprawozdania;
b) realizacja niektórych zapisów wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych między innymi przygotowanie i wydawanie decyzji zezwalających na 
sprowadzanie zwłok i szczątków z innego państwa, organizowanie przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych, powoływanie z upoważnienia starosty osoby do stwierdzenia zgonu i jego przyczyny w razie braku lekarza;
8) w zakresie promocji powiatu:
a) promocja potencjału gospodarczego, kulturalnego i turystycznego powiatu w kraju i za granicą;
b) współpraca z instytucjami regionalnymi i krajowymi zajmującymi się promocją gospodarczą;
c) wspieranie inicjatyw objętych patronatem Starosty Parczewskiego;
d) prowadzenie procedury przekazywania dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań własnych powiatu w zakresie promocji;
e) współdziałanie z lokalnymi podmiotami zewnętrznymi przy organizacji imprez o charakterze promocyjnym (targi, wystawy itp.);
f) pomoc w organizacji i promowaniu imprez o charakterze ponadgminnym;
g) koordynowanie prac przy opracowaniu i rozpowszechnianiu wszelkich materiałów promocyjnych i informacyjnych w powiecie parczewskim (biuletyny, katalogi, informatory, foldery itp.);
h) pozyskiwanie środków finansowych pochodzących z funduszy strukturalnych i innych źródeł na opracowanie materiałów w kampanii informacyjnopromocyjnej;
i)prowadzenie współpracy międzynarodowej w zakresie organizacji wizyt i konferencji;
j) promowanie potencjału społecznego, gospodarczego, kulturalnego i turystycznego gmin powiatu poprzez inicjowanie konferencji, seminariów, szkoleń, spotkań, wystaw i innych form prezentacji ich historii, kultury i dorobku materialnego;
k) opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów informacyjnych ukazujących dorobek powiatu i jego walory za pośrednictwem publikacji i wydawnictw oraz 
środków masowego przekazu;
l) nawiązywanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami gospodarczymi w zakresie wspierania lokalnych inicjatyw służących rozwojowi
powiatu,
m) umieszczanie istotnych informacji dotyczących powiatu w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej www.powiat.parczew.pl.


Pracownicy

Imię i nazwisko:
Stanowisko:
Kierownik Wydziału
Okres obejmowania stanowiska:
od 2011-09-01

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji:
Wodziński Marcin
Data wytworzenia informacji:
2007-01-22
Osoba wprowadzająca informację:
Supryn Paweł
Dodano do BIP dnia:
2007-01-22